Rennie-tabletti
Suoritus
Suoritin aikasemmassa blogikirjoituksessani laskuja joiden pohjalta päädyin siihen lopputulokseen että 15% HCl tarvittsisiin 9,08 ml jotta varmasti saisimme kaiken rennie-tabletin reaktioimaan. Päädyimme siis laittamaan 15ml, jotta varmasti ylittäisimme vaadittavan määrän. Sitten kun tähän liuokseen lisätään NaOH, niin voidaan tarvittavan NaOH määrästä päätellä kuinka paljon happoa renkie oikein neutraloi.
NaOH tarvittiin 66,5 ml
Välineet aineet
Perus titrauslaitteisto (sama kuin viime titrauksessa)
15% HCl (4,11 mol/l) 15ml
Rennie-tabletti
Fenoliftaleiini indikaattorina
NaOH emäksenä 66,5ml
NaOH (aq) + HCl (aq) --> NaCl + H2O
n(NaOH) = 0,065 l * 1,0 mol/l = 0,065 mol
n(HCl) = 0,015 l * 4,11 mol/l = 0,06165 mol
Koska HCl on valmiiksi jo vähemmän kuin NaOH, niin luulemme, että jossain on tapahtunut laskuvirhe, sillä tämän mukaan rennie lisäisi happopitoisuutta. Muuten olisimme voineet HCl ja NaOH erotuksesta vähennyslaskulla saada tietoon kuinka monta moolia rennie neutraloi.
Vanha kuva Joelista, koska emme muistaneet ottaa uutta.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti